Hoelang moet je documenten bewaren?
FISCALE DOCUMENTEN
U moet een kopie van de belastingaangifte minstens 7 jaar lang bijhouden (tot het einde van het 7de jaar dat volgt op de belastbare periode). Bepaalde documenten kunnen dienen als bewijsstuk bij uw aangifte, bijvoorbeeld: loonfiches, boekhouding, facturen, attesten en bankdocumenten.
Als algemeen principe geldt dat u, zodra de verjaringstermijn verstreken is, het document niet meer kunt gebruiken om uw gelijk te bewijzen. De Federale Overheidsdienst Economie raadt ons wel aan om al de facturen hoe dan ook gedurende 10 jaar te bewaren.
FACTUREN
1 maand
- Kastickets (kleine bedragen) Omruiling of terugbetaling wordt alleen aanvaard als u beschikt over het ticket, en dit binnen de 14 dagen na aankoop (buiten de koopjesperiode en niet bij speciale acties).
- Restaurant- en hotelrekening, transportfacturen - en deurwaarderskosten
2 jaar
- Aankoopfacturen en/of garantiebewijzen van elektrische toestellen, meubels. De wettelijke garantietermijn bedraagt namelijk minimaal 2 jaar
- Facturen en bewijs van betaling voor nutsvoorzieningen. Het gaat vooral over de facturen van gas, water, elektriciteit, telefoon en gsm, internet, teledistributie
- Medische kosten (betalingsbewijzen)
5 jaar
- Erelonen van advocaten, facturen en honoraria van notaris.
- Bankdocumenten
- Kwitanties van hypothecaire leningen of kredieten
- Huur (contracten en betalingen)
10 jaar
Facturen en contracten voor onroerende goederen, aannemers en architecten (bouwen en verbouwen)
VERHUIS
Bij verhuis naar een andere woning mag u niet alle documenten meenemen naar de nieuwe woning. Sommige documenten horen bij de woning en moet u overdragen aan de nieuwe eigenaar (bv. bouwplannen, stroomschema van elektriciteitsleidingen, handleidingen van verwarmingstoestellen, keuringsattesten, EPC, ...).
PERSOONLIJKE EN FAMILIALE DOCUMENTEN
2 jaar
Gezinsuitkeringen en afhoudingen voor sociale zekerheid
5 jaar
Werkloosheidsuitkeringen en betalingsbewijzen voor alimentatiegeld